Jan-en-Geertje.reismee.nl

King Williamstown

‘s morgens eerst op pad gegaan om te kijken of ik een mooi filmpje kon maken van een zonsopgang.
Dat lukte niet maar ik vond wel een mooie B&B.
Na het ontbijt hebben we de spullen ingepakt en zijn vertrokken naar de nieuwe B&B.
Daar hebben we direkt al leuk contact met twee van de personeels leden.
Nadat ik heb gevraagd wat Geertje en ik deze dag moeten doen komen ze gezamenlijk tot het besluit dat we 4 bezoeken af moeten leggen.
1Het museum
2Het Steve Biko Centre
3Het Bisho Macrabre Memorial
4..........................
We vertrekken met het briefje naar het centrum van King Williams Town en gaan daar het museum bezoeken. Na 1 minuut vraag ik me al af wat we daar moeten bekijken. Maar het is wel leuk. Het museum is ooit een keer ingericht en daarna is er w.s. nooit meer iets aan gedaan. De voorwerpen liggen achter glas maar zijn allemaal verkleurd of er zit een dikke laag stof op. In een pot ligt een boomslang op sterk water maar het deksel zit scheef op de pot en de slang half boven water.
Het museum beslaat diverse kamers en die zijn alleen bereikbaar met diverse trappen. De portier doet zijn uiterste best om ons te helpen. Als we na bijna twee uur weer vertrekken komen de volgende bezoekers binnen. We waren de enige bezoekers. Ik had verwacht dat we dat wel zouden blijven deze dag maar dat was dus niet zo.

Na het museum gaan we een kop koffie drinken en bestellen daarbij een cheesecake gebakje. We hebben de koffie al lang op als dat eindelijk wordt geserveerd. Tot onze verbazing blijkt het gebakje een plastic bekertje met cheesecake te zijn. (vergelijkbaar met zo’n klein plastic bekertje met yoghurt) De reden waarom we zo lang moesten wachten blijkt als ik een bekertje open maak. Het is nog half bevroren. Ze hadden dus al die tijd nodig om het te ontdooien. Ik bes;uit eerst maar om het eens te proeven en dan blijkt zTo’n half bevroeren toetje nog lekker te zijn ook. Geertje neemt haar toetje/taartje echter mee en besluit het op te eten als het ontdooid is.

Na het museum gaan we naar het Bisho Macrabre Memorial

Op 7 september 1992 kwam Bhisho in het nieuws vanwege het zogenaamde Bhisho bloedbad, waarbij 29 mensen de dood vonden. 100.000 mensen trokken naar Bhisho om te demonstreren voor de ontmanteling van Ciskei. Dit zou dan weer onderdeel kunnen worden van het nieuwe Zuid-Afrika, wat zou ontstaan na het democratiseringsproces onder leiding van het Afrikaans Nationaal Congres van Nelson Mandela. De Ciskeise machthebber brigadier Oupa Gqozo weigerde dit echter, wat uiteindelijke uitmondde in een grote protestactie. Tijdens de beschietingen door de Ciskeise politie vonden 28 demonstranten en een politieman de dood en vielen honderden gewonden

Vervolgens gaan we op weg naar het Steve Biko Centrum. We zijn wederom de enige bezoekers en krijgen een prive rondleiding. Degene die de film Cry Freedom hebben gezien zullen wel weten wie Steve Biko was. Steve is geboren in King Williams Town. Er volgen een paar heel indrukwekkende uren en we worden weer eens geconfronteerd met al de gruwelijkheden die zich hier hebben voorgedaan. Het is maar moeilijk te bevatten dat dit allemaal nog zo “kort” geleden heeft plaats gevonden. Dat mensen elkaar martelden maar bovenal dat er jongelui waren die hun leven gaven om hun medemensen bewust te maken van de waardes van hun leven.
Om te voorkomen dat er veel mensen naar de begrafenis van Biko zouden komen werden de wegen afgezet. Toch waren er nog ruim 20.000 mensen aanwezig. Die beelden hebben we thuis op het journaal gezien maar nu we hier rondlopen krijgt het toch een andere lading.
’s Avonds zijn we zo moe dat we al voor half 9 in bed liggen.

Arie

Gelukkig ga je toch weer stukjes schrijven. Het bovenstaande is heftig, maar daar mogen we de ogen uiteraard niet voor sluiten. Gr. Wilma en Arie