Jan-en-Geertje.reismee.nl

van De Rust naar Jongensfontein

Na een paar dagen bij Soan en Niekiein De Rust te hebben verbleven zijn we op weg gegaan naar de volgende bestemming. Bij vertrek zaten we te twijfelen tussen Hermanus en Mosselbaai. Ook had ik op de kaart wat kleine plaatsjes zien liggen aan de kust zoals oa vleesbaai. We besloten eerst maar eens te gaan rijden. Vlak buiten De Rust maakten we de eerste stop. We besloten een schildpad maar even te helpen met oversteken. Nu zijn die dieren een stuk sneller dan je zou verwachten en echt nodig is het niet.Vervolgens reden we naar Oudtshoorn. Daarkozen we ervoor om niet over de snelweg naar de kust te rijden maar een provinciale weg. Dat was geen verkeerde keuze want onderweg zijn we weer heel wat keren gestopt om foto's te maken. De route gingover de Robertson pas. Was ook weer genieten. rond het middaguut kwamen we aan in Mosselbaai. Daar hadden we het al snel gezien . Veel te druk. Na wat boodschappen te hebben gedaan zijn we de N2 opgeredenrichting Kaapstad.We waren echter nog niet zo lang onderweg toen wetwee borden zagen langs de kant van de snelweg.Een met de plaatsnaam xxxxxmond en een&B bord. Dat leek ons wel wat. Na een kwartier rijden waren we er nog steeds niet dus toen keken we maar eens op de kaart. Bleek dat dat plaatsje 34kmvanaf de snelweg lag.Dat was niet zo goed nieuws want als de B&B geen plaats had zouden we weer 34 km terug moeten rijden. Stel je voor 68kmrijden voor Jan met de korte achternaam. Op een bepaals momentstond er weer een bB&B bord en moesten we rechtsaf. Na10 km rijden hield de asfaltweg op en werd het een onverharde weg.Deze weg stond niet op de kaart. Na ongeveer een kwartiertje rijden (met 80 op de teller) zagen we ergens een schuurtje met een auto erbij. Wij erheen en daar kregen we te horen dat we nog 20km over die weg moesten rijden maar dan kwamen we in een plaats met zat slaapgelegenheden en een benzinepomp. Dat was toch wel een pak van mijn hart want ik was ondertussen toch wel een beetje ongerust geworden. Na die 20 km kwamen we aan in een gehucht waar zeker geen slaapplaats was en geen benzinepomp, maar het volgende plaatsje wa niet zo ver meer. Dat bleek Stilbaai te zijn. Een prachtige plaats, goed bereikbaar via een asfaltweg maar dan hadden we op de snelweg nog een stuk door moeten rijden. Eerst de tank weer vol gegooid en toen op zoek gegaan naar een slaapplaats. Bijna ongemerkt waren we in het plaatsje Jongensfontein terecht gekomen. Daar stonden prachtige villa's pal aan zee. Toen ik iemand bezig zag in zijn tuin zijn we gestopt en begon een praatje met die man waarbij ik de man vroeg of hij ons niet kon helpen aan een slaapplaats in zo'n mooie villa. Helaas mochten we niet bij hemzelf maar hij wist nog wel wat. 10 minuten later zaten we in een gedateerd onderkomen met een prachtig uitzicht vanuit de woonkamer en een schitterend terras op nog geen 50 meter vanaf de atlantische oceaan. Hartstikke mooi natuurlijk en dat ook nog eens voor een spotprijsje (450 Rand per nacht = ongeveer 33 euro)