Jan-en-Geertje.reismee.nl

Fotoseries

Hieronder vind je een overzicht van alle fotoseries.

01 December Een dag vol verrassingen

Zie bijgaand verhaal

Jongensfontein

27 en 28 november

Reisdag: De Rust naar Jongensfontein

Via prachtige route van De Rust naar Jongensfontein

Cape St Francis

21 en 22 november. Cape St Francis We hebben deze vakantie al een paar heel mooie en of bijzondere onderkomens gehad. Het onderkomen in Addo was er zo eentje. Het gebeurd niet zo vaak dat we slapen in een huis met inrichting welke ouder is dan een eeuw. We zouden best wel langer wllen blijven maar door te vertrekken gaan we ook weer nieuwe dingen zien. ’s Morgens worden we eerst weer verwend met een luxe ontbijt. Tijdens dat ontbijt komt er vlak langs mijn hoofd een baby vleermuis naar beneden vallen. Het piept om zn moeder maar die wil zich niet laten zien. Het diertje is iets groter dan een ouderwetse rijksdaalder. De eigenaresse van de B&B pakt het diertje op en zet het terug boven in een stenen pilaar. Het diertje piept nog een tijdje na maar wij gaan onze spullen inpakken om weer verder te gaan. Voor vertrek maken we nog een paar foto’s van de B&B en dan rijden we de poort uit. Als ik de auto aan de kant van de weg zet om te kijken hoe we moeten rijden stopt er een meneer en die wijst ons de weg over een toeristische route. Het wordt vast saai want ik heb het al diverse malen geschreven maar ook deze dag rijden we weer door een prachtig landschap. Onderweg sto[[en we regelmatig om van al dat moois te genieten. Als we de auto neergezet hebben om een foto te maken krijgen we van Erna en Marijke een mailtje dat ze het prima naar hun zin hebben in Gambia. Daar zijn we blij om maar het is natuurlijk niet helemaal onverwacht. Als je eenmaal in Afrika bent geweest dan ben je verkocht. Onderweg doen we Jeffreys Bay aan. Deze stad staat dacht ik in de top 5 van steden met de beste surf stranden ter wereld. Het is de eerste en ws ook de laatste keer dat we er komen. We rijden snel door naar Cape St Francis. Onze eindbestemming. Daar begint de zoektocht naar een B&B waar we terecht kunnen. Dat valt niet mee en na een paar uur bellen we Ko in Nederland om te vragen of hij zijn best wil doen via het internet. Uiteindelijk is dat niet nodig want we vinden toch nog een B&B. En alweer eentje waar we best een lange tijd zouden kunnen verblijven. De volgende morgen rijd ik om 5 uur naar de haven. Het is echter blijkbaar nog te vroeg voor de vissers want er is weinig leven te bespeuren. Na een tijdje rijd ik weer terug en ga op het terras een boek lezen. Verder hebben we een lekkere relaxdag gehouden. Beetje gelezen, naar het strand geweest en in de haven op een terrasje gezeten en daar ook gegeten.

Addo Elephant Park

Deze dag begonnen we met een heerlijk ontbijt in de B&B (Homestead te Addo). Na het ontbijt vertrokken we naar het Addo Elephant Park. Eigenlijk was het een saaie dag totdat we bijna het park uit reden. In de begin uren zagen we wat zebra's, bokkies en een vreemde vogel. Daarna heel lang niets en toen we besloten het park te verlaten zagen we olifanten. En niet zo weinig ook. Op en gegeven moment waren we omring door olifanten. Waarschijnlijk meer dan 50 dieren.

Reisdag van King Williams Town naar Addo

Deze dag was een reisdag. We zijn begonnen met een duik in het zwembad. Wat was dat water koud zeg. Geertje denkt dat de Iceman trots op ons zou zijn. Na een uitgebreid afscheid van het personeel van EdenYard zijn we vertrokken voor een korte rit van ong. 200 km naar Addo Het is verbazingwekkend maar door een andere weg (R63) te nemen dan normaal (N2) kregen we een heel ander landschap te zien. We dachten alles al gezien te hebben maar dat blijkt helemaal niet te kloppen. Wat een mooie dag hebben we achter de rug. Helaas bleek bij aankomst in het Addo Elephant Park geen accommodatie beschikbaar en we moesten alsnog op zoek. Gelukkig was dat snel geregeld. We zijn in een leuk nostalgisch huisje terecht gekomen en we mogen hier 2 nachten blijven. Voor de verandering eens een keer niet inpakken morgenochtend. Voor morgen staat er een safari op het programma in het Addo Elephant Park.

King Williams Town

Zie het verhaal King Wiliams Town dd november

Reisdag van Ramsgate naar King Williams Town

Hluhluwe naar Shelly Beach

Reisdag van Hluhkuwe naar Shelly beach Het is een beetje een trieste dag. Het echte Afrika hebben we al verlaten toen we het Krugerpark verlieten en naar Swaziland reden. Het Hluhluwe park lijkt echter nog steeds heel veel op dat echte Afrika. Maar met het vertrek uit dit park op deze dag verlaten we het echte Afrika toch echt en daar wordt ik niet vrolijk van. Vanaf deze dag verblijven we weer helemaal in de moderne westerse wereld. Gelukkig voor Geertje met temeraturen die over het algemeen minder heet zijn. Al zijn de temperaturen dit jaar veel minder hoog geweest dan in voorgaande jaren. ’s Morgens rijdt ik een kwartier voordat het toegestaan is het park alweer binnen. Omdat ik de eerste ben hoop ik wellicht nog een luipaard te vinden oid. Ik begin om een paar foto’s te maken van alweer zo’n mooie zonsopgang. Daarna rijd ik door en al snel zie ik een paar olifanten. Omdat ik niet ingehaald wil worden door anderen blijf ik er niet al te lang stil bij staan en rij verder. Een paar kiliometer verderop zie ik een neushoorn liggen. Het dier ligt doodstil op zijn zij en ik begin me al weer zorgen te maken. Ik begin in mijn handen te klappen en rare geluiden te maken en zowaar het dier reageert. Opstaan is er echter niet bij en ik vind het toch maar vreemd. Zal het ziek zijn? Al snel komt er echter een auto aanrijden van het park en die beweren dat het dier gewoon ligt te slapen. Eigenlijk geloof ik daar niks van maar ik rij maar door. In de volgende uren tref ik 1 keer een groepje giraffen aan met wat wilde beesten en nog een paar neushoorns die wel wakker zijn. Teleurgesteld ga ik terug naar het kamp waar Geertje ondertussen uit bed is. Na het ontbijt is het inpakken en het park uitrijden. Onderweg zien we nog een paar vlakvarkens (moeder met jong). De rest avn de dag brengen we door in de auto. We rijden van Hluhluwe naar Shelly Beach. Over een paar mooie grote snelwegen. Een mooie rit alleen in de burt van Durban wel erg druk. Daar ben ik niet meer aan gewend. In Shelley Beach vinden we geen mooie plek waar we langer dan 1 nacht willen blijven. Natuurlijk zijn die er wel maar wij vinden deze niet en we zijn gewoonweg te moe om lang te zoeken.

Schildpad safari

09 november ben ik samen met 4 andere toeristen olv een gids op zoek gegaan naar scchildpadden. Omdat het voor Geertje te vermoeiend zou worden kon ze helaas niet mee. Om 19.00 uur vertrokken we terwijl het flink onweerde. Het was al erg donker Onderweg voor we het strand bereikten zagen we in het zoeklicht van de safari truck een hippo met pasgeboren jong. Onze gids had nog nooit zo'n kleine hippo gezien. Na meer dan een uur rijden bereikten we het strand waar ik de volgende foto's heb gemaakt.

Swaziland vervolg

Ik heb het s'morgens bij het ontbijt helemaal niet naar mijn zin en wil zsm vertrekken. Voor het eerst laat ik deze vakantie geen geld achter voor de werkster. Had ik eigenlijk wel moeten doen. Ze moet ook eten. Het is heerlijk weer en we genieten nu wel van het mooie land. Om 12.00 uur rijden we dit mooie land alweer uit en rijden Zuid Afrika weer in. De grensovergangen van Swaziland staan bekend om hun lange wachttijden. Al met al viel het eigenlijk wel mee ant het zal ongeveer een half uurtje hebben geduurd voor we de stempels in ons paspoort hadden staan. We rijden bijna in 1 keer door naar St. Lucia waar we ovvernachten in de Leopard Corner (lodge)

Swaziland

We vertrekken erg laat uit Malelane voor onze rit dwars door Swaziland. Swaziland is een erg mooi land maar om daar echt van te genieten moet het zonnetje wel een beetje schijnen. Dat doet het helaas niet en we besluiten om al na een paar uurtjes rijden te stoppen in....... Daar vinden we een B&B en naar ik hoop zal dat verreweg de slechtste B&B van deze vakantie blijken te zijn..

Villa Rostrata

Rond het middaguur verlaten we via de Paul Kruger gate het Krugerpark. We rijden eerst naar Hazyvieuw waar we gaan eten en daarna rijden we verder naar het zuiden waar het koeler moet zijn. We zijn Hazyvieuw nog niet zo lang uit als we een bird zien staan met de tekst. Villa Rostrata. Dat bord wekt mijn nieuwsgierigheid en we besluiten eens te gaan kijken. Na een rit van een paar km komen we aan bij de villa in Kiepersol. We bellen aan en vragen of de villa te huur is voor 1 nacht. Dat is het geval dus we pakken uit.

Het Krugerpark: Lower Sabie

04 November zijn we in Lower Sabie aangekomen. Door de spanning op de brug met de leeuwen die daar lagen zouden we bijna vergeten dat Geertje overdag veel last heeft gehad van de warmte.'s Avonds heeft Geertje echter geen trek in eten (en dan is ze echt ziek) en moet ze een paar keer goed overgeven. Dat heb ik nog nooit meegemaakt met Geertje. We realiseren ons wel degelijk dat dit ons laatste bezoek aan het Kruger zal zijn. Het is er gewoon te warm. In deze serie het ertrek op 05 november uit het Krugerpark

Het Krugerpark: Satara 2, the kill

We blijven slechts 1 nacht in Satara. Voor we echter vertrekken naar Lower Sabie maak ik in alle vroegte alweer een drive. En deze keer een heel bijzondere.Tijdens deze drive ziek ik heel wat hyena's lopen. IK heb daar echter geen foto's van gemaakt maar filpjes. Ik zal proberen deze ook nog te plaatsen.

Het Krugerpark: Satara 3 naar Lower Sabie

Het Krugerpark: Satara

Na het bezoek aan de huisarts zijn we terug gegaan naar het Krugerpark. Deze keer hebben we een huisje gehuurd met airco in het camp : Satara

Het Krugerpark: Timbavati

2 november zijn we naar het Krugerpark gereden waar we een overnachting hebben geboekt in Timbavati. We hadden het plan een paar dagen te blijven. Door ziekte van Geertje is dat echter niet doorgegaan en zijn we 3 november weer vertroken terug naar Hoedspruit om een huisarts te raadplegen. Volgens deze arts heeft Geertje last van aanvallen van m.s. Wel vreemd want daar heeft ze nog nooit last van gehad. Het gaat deze dagen niet goed met Geertje en lopen kan ze niet meer.

Hoedspruit 29-10-2014 t/m 2-11-2014

We hebben voor 4 dagen een hut geboekt in Hoedspruit. De reden dat we in Hoedspruit blijven is dat ik graag 's morgens vroeg en 's avonds bij zonsondergang langs de hekken van de priveparken wil rijden om te speuren naar roofdieren. Dit is bijna net zo leuk als in een wildpark zelf maar een stuk beter betaalbaar.

Hoedspruit : zonsondergang

Zonsondergang gefotografeerd vanaf het sunset deck

Hoedspruit: de dieren

Pilanesberg naar Hoedspruit : Lydenburg

Deze dag maar een klein stukje gereden van Dullstroom naar Lydenburg. We hebben in Hoedspruit een onderkomen geboekt vanaf de 28ste oktober en hebben deze dag "over". Lydenburg is een wat grotere plaats en daar kunnen we mooi een simkaart regelen voor mn mobiele telefoon en tevens de berg was weg brengen naar een wasserette. Verder de auto gewassen. Die zat zo vol met het rode stof van de Pilanesbergen dat als je in de auto ging zitten en iets aanraakte je kleren direkt vies waren.

Pilanesberg naar Hoedspruit : Dullstroom

's morgens nog en drive geren maar slechts zeer weinig dieren gezien. Daarna de koffers ingepakt en naar Dullstroom gereden. Eerst lekker in de zon , maar in de omgeving van Dullstroom werd het zeer mistig. In Dullstroom hadden we een huisje gevonden waar we zeker niet meer naar toe zullen gaan. Ach, niet elk onderkomen hoeft even mooi te zijn .en slecht was het zeker niet

De derde dag op rij leeuwen.

Tijdens de morgendrive zien we weer leeuwen liggen. We hebben nog nooit twee dagen achtereen leeuwen gezien. Dat niet elke drive een succes door ons als een succes wordt ervaren blijkt wel dat we geen foto's hebben gema akt van de middag drive. De temperatuur ligt al een paar dagen boven de 35 graden en Geertje begint er flink last van te krijgen. Ik hoop maar dat ze het vol houdt en dat we toch naar het Kruger kunnen. 's Middags koelen we af in het zwembad.

Wauw, hier komen we voor

Een paar prachtige drives gemaakt op deze dag. 's Morgens iets over 6 uur maak ik al de eerste foto's van een paar leeuwen die vlak naast de weg aan het ontbijten zijn. Eerst een grote mannetjes leeuw, even later komt zijn broer aanlopen. Als die twee klaar zijn mogen de leeuwinnen ook aanschuiven. Er lopen continu jakhalzen rond , maar die worden weggejaagd door de leeuwen

Pilanesberg - de tweede dag

Na een valse start van de vakantie (de stemming zat er bij ons niet goed in vanwege vermoeidheid, vertraging bij aankomst op het vliegveld met de koffers en de auto) is alles nu weer zoals vanouds en zijn we weer blij om in Zuid Afrika te zijn. Wat is het toch heerlijk als je hier als toerist rond kan lopen. Bijgaand wat foto's van de drives van deze dag. We zien op deze eerste dag al een leeuwin en omdat we maar zelden roofdieren zien is dat een grote bonus.

Twee foto's van de eerste drive

We zijn de eerste dag nog veel te moe om te genieten van al het moois en maken 's morgens slechts 1 drive waarvan bijgaand twee foto's.

Aankomst op O.R. Tambo - Johannesburg - Zuid Afrika

De aankomst op het vliegveld verloopt niet zoals gehoopt. Om 21.15 uur landen we en om 23.30 uur vertrekken we. Als bijna alle passagiers al weg zijn komen onze koffers eindelijk over de band aanrollen. Vervolgens moeten we bij het autoverhuurbedrijf lang wachten voordat we door de enige medewerker worden geholpen en dan krijgen we ook nog een auto mee welke we niet besteld hebben. En als laatste moeten we ons erg haasten om op tijd in te kunnen checken bij de lodge waar we de eerste nacht verblijven.